Geelzucht

Doordat de alvleesklier vlakbij de uitgang van de galwegen naar de darm ligt, kan de tumor deze afvoer dichtdrukken. Hierdoor komt er teveel gal in uw bloed en krijgt u geelzucht. Door geelzucht gaat u zich niet lekker voelen en kun u last krijgen van jeuk. Ook heeft u door de afsluiting van de galwegen een hogere kans op een infectie van de galwegen. We kunnen een buisje in de galweg plaatsten om deze afvoer open te houden, zodat de gal weer af kan lopen. Dit heet een galwegstent.

Een arts van de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten kan deze behandeling uitvoeren door met een camera via uw slokdarm en maag naar de juiste plek te bewegen. Voor deze behandeling krijgt u een ‘roesje’. Dit is een medicijn waar u slaperig van wordt. Nadat ’het buisje geplaatst is, kunnen de klachten van geelzucht minder worden. Maar wanneer het buisje verstopt raakt of van zijn plek gaat, werkt het buisje niet meer goed. Als u al heel ziek bent, kunnen we dit niet altijd meer herstellen.

Informatie voor patiënten Behandeling van klachten bij alvleesklierkanker

Behandeling van klachten bij alvleesklier­kanker

Alvleesklierkanker kan leiden tot allerlei klachten. Denk aan pijn of jeuk. Een aantal van deze klachten kunnen we behandelen. Dit kan als aanvulling op een operatie en/of chemotherapie, maar de behandelingen kunnen ook los gegeven worden. Bijvoorbeeld als een operatie of chemotherapie niet mogelijk is of wanneer u deze behandelingen niet wilt. lees meer

Behandeling van klachten bij alvleesklier­kanker

Alvleesklierkanker kan leiden tot allerlei klachten. Denk aan pijn of jeuk. Een aantal van deze klachten kunnen we behandelen. Dit kan als aanvulling op een operatie en/of chemotherapie, maar de behandelingen kunnen ook los gegeven worden. Bijvoorbeeld als een operatie of chemotherapie niet mogelijk is of wanneer u deze behandelingen niet wilt. Samen met u gaan we op zoek naar een behandeling die bij u past.

Ook kunnen we u advies geven over wat u kunt doen als u moeilijk kunt eten, moe bent of last heeft van angst of somberheid. Uw huisarts kan u hier voor een groot deel bij helpen. En soms kunnen we in het ziekenhuis iets doen om klachten te verminderen.

Wat kan ik zelf doen

Er zijn ook dingen die u zelf kunt doen om klachten te verminderen. lees meer

Wat kan ik zelf doen

Fit de operatie in

Hoe fitter u een eventuele operatie in gaat, hoe beter u de operatie uit komt. Veel mensen worden zwakker en zijn afgevallen voordat ze weten dat ze alvleesklierkanker hebben.

• Voor de behandelingen adviseren we patiënten om hun conditie op te bouwen naar 2 maal daags minimaal 30 minuten wandelen of fietsen.
  • Als u rookt, adviseren wij u te stoppen.
  • Fit4Surgery (fit voor chirurgie) is een programma van het Radboudumc voor patiënten die daar een operatie krijgen.
    Doel is om in een zo goed mogelijke conditie te komen voorafgaand aan de operatie. Dit heet prehabilitatie. Tijdens het programma bent u bezig met fysieke trainingen, gezondere en aanvullende voeding, mentale begeleiding en begeleiding bij het stoppen met roken of drinken van alcohol.

Voeding

Tijdens uw behandeling speelt voeding een belangrijke ondersteunende rol.

• We willen weten of en hoeveel u bent afgevallen. Als u veel gewicht heeft verloren, heeft u namelijk meer kans op problemen na de operatie.
  • Ook bij chemotherapie is de juiste voeding belangrijk. De diëtist geeft u daarom adviezen over wat u kunt eten om zo sterk mogelijk te zijn.  Als u weer naar huis gaat, krijgt u ook een afspraak met de diëtist om adviezen voor uw voeding thuis te bespreken.

Tips en adviezen

Tips en adviezen over eten vindt u op:

Klachten die we kunnen behandelen

Pijn op de plek van de tumor

Als u veel pijn heeft door de tumor en pijnstillers verminderen dit niet genoeg, kunnen we soms een zenuw blokkeren zodat u op die plek geen pijn meer voelt. Deze behandeling heet Truncus coeliacus blokkade. Hiervoor verwijzen we u naar de anesthesist van het pijnteam om te beoordelen of die behandeling voor u geschikt is.

Pijn of een vol gevoel in de buik

Als er uitzaaiingen in het buikvlies zitten, kunnen deze vocht aanmaken. Dat noemen we ascites. Hierdoor kunt u een bolle en gespannen buik krijgen. Dit kan zorgen voor pijn problemen met de darmbewegingen, een vol gevoel of u kunt minder goed bewegen door de omvang van uw buik. lees meer

Pijn of een vol gevoel in de buik

Als er uitzaaiingen in het buikvlies zitten, kunnen deze vocht aanmaken. Dat noemen we ascites. Hierdoor kunt u een bolle en gespannen buik krijgen. Dit kan zorgen voor pijn problemen met de darmbewegingen, een vol gevoel of u kunt minder goed bewegen door de omvang van uw buik. Soms kan het helpen om het vocht af te laten lopen. Dit heet ascitesdrainage. Het effect van de behandeling is helaas wel vaak tijdelijk, omdat de tumor opnieuw vocht zal aanmaken.

Geelzucht

Doordat de alvleesklier vlakbij de uitgang van de galwegen naar de darm ligt, kan de tumor deze afvoer dichtdrukken. Hierdoor komt er teveel gal in uw bloed en krijgt u geelzucht. Door geelzucht gaat u zich niet lekker voelen en kun u last krijgen van jeuk. lees meer

Voedsel dat de maag niet goed kan verlaten

Doordat de alvleesklier vlakbij de twaalfvingerige darm ligt, kan de tumor in dit stuk darm groeien of de darm dicht drukken. Daarmee kan voedsel de maag niet goed verlaten, waardoor u misselijk wordt en moet braken. Soms veroorzaakt het ook pijn. lees meer

Voedsel dat de maag niet goed kan verlaten

Doordat de alvleesklier vlakbij de twaalfvingerige darm ligt, kan de tumor in dit stuk darm groeien of de darm dicht drukken. Daarmee kan voedsel de maag niet goed verlaten, waardoor u misselijk wordt en moet braken. Soms veroorzaakt het ook pijn. Om dit te verhelpen kunnen we soms een buisje (stent) plaatsen. Dit heet een duodenumstent. Maar deze operatie kan tot allerlei complicaties leiden. De darm is namelijk een bewegend orgaan waardoor het buisje vaak niet goed blijft zitten. Ook kan de uitgang van de galwegen in de darm hiermee afgesloten raken. Deze operatie is dus ook maar zelden een goede optie.